Ozvučení menších prodejen

Ozvučení menších prodejen

Ještě nedávno jsme k ozvučení prodejen přistupovali tak, že bylo potřeba se zamyslet, zda hudba v prodejně má být hlasitá, nebo spíše jen jako zvuková kulisa. Hlasité ozvučení připadne ve většině případů např. na prodejny s oblečením, kdežto tišší ozvučení např. na prodejny typu květinářství a potraviny. I dnes si musíme tuto otázku položit? Ano. V technologii ozvučení nebude zase tak velký rozdíl, ale stále platí, že čím hlasitější ozvučení má být, tím kvalitnější reproduktory musíme instalovat.

Jak se napojit na evakuační systém obchodního centra?

Samotné maloobchodní prodejny, jsou-li součástí nákupního centra, využívají také evakuačního rozhlasu. Ten je instalovaný ještě před obsazením obchodní jednotky, maloprodejce (nájemce prostoru prodejny) nemá na něj vliv a my se jim nyní nebudeme zabývat. Pouze zmíníme fakt, že podkresové ozvučení prodejny musí být podřízeno evakuačnímu rozhlasu. Z tohoto důvodu se v případě poplachu podkresové ozvučení automaticky vypíná. Zůstaňme u našeho „vlastního“ ozvučení, jež má sloužit k dokreslení atmosféry nakupování.

Výběr reproduktorů a reprosoustav

V případě hlasitého ozvučení musíme dbát na to, aby zvuk byl líbivý a výrazný. Navíc, efektní je, když toto ozvučení je nenápadné, ale dostatečně výkonné. Na základě provedení prodejny se rozhodneme, zda reproduktory budou na stěnách, nebo vestavěné v podhledovém stropě.

V případě nástěnného provedení, volíme jako reprosoustavy obvykle SP 402 nebo SP 442 nebo SP 642 s konzolou. Pamatujme ale, že čím menší reproduktory instalujeme, tím méně basů bude slyšet a proto bude nutný subwoofer na jejich doplnění, viz dále.

V případě stropní instalace, volíme tzv. podhledové reproduktory, jak již název napovídá. Pro kvalitní ozvučení doporučujeme oblíbené výkonné podhledové reproduktory RP 123. Jejich zvuk je kvalitní při malé i hlasité reprodukci. Zvuk dopadne také příjemně, nainstalujeme-li podhledové reproduktory RP 81×111, RP 81×81, RP 91 Ty se od RP 123 odlišují velikostí a tvarem.

Silnější ozvučení potřebuje basy. K tomu se nabízí tzv. subwoofery, což jsou reprosoustavy hrající basy. Mohou již mít vestavěný zesilovač. Mohou vypadat domácky jako dřevěnné, nebo jako profesionální robustní. Umísťujeme je do skrytého místa, nejlépe do rohu místnosti.

Subwoofer, ať už domácí nebo profesionální je velice vhodný pro hudbu, film, tanec, ale i pro tichý poslech – zvukovou kulisu. Hudební pásmo totiž příjemně doplní o nejnižší basy, čímž se atmosféra prostoru ještě více „zútulní“. Návštěvníci se pak v tomto prostředí mnohem lépe cítí.

Záměrem někdy bývá naopak ozvučení typu tichá zvuková kulisa. Nejsou kladeny takové nároky na výkon, ale i tak musí být reprodukce vyvážená a příjemná. Tady si dovolíme další poučku. Má-li být ozvučení vyvážené, tedy metoda „všude stejně“, instalujeme větší počet reproduktorů, postačí menších. Pak použijte podhledové reproduktory RPT 102, RPT 94, RP 81×81, nebo RP 91.

Na závěr výběru reprosoustav, nesmíme opomenout ty maloobchodní prodejny, jež doslova „trpí“ vysokým stropem. Slovo „trpí“ je zde na místě. Atmosféra nakupování je rozhodně horší (studenější) a ozvučení takového prostoru je komplikovanější. Vyvarujeme se typické chyby, kdy někde nahoře v 6 metrech u stropu jsou namontovány „bedýnky“, a tak zvuk dole je nepříjemný, nesrozumitelný a studenou atmosféru prodejny ještě více podpoří. Jaké je tedy řešení? Buďto instalujeme nástěnné ozvučení pomocí reprosoustav s konzolou SP 402, SP 442 nebo SP 642, jak bylo zmíněno výše, nebo použijeme tzv. závěsné reprosoustavy RPT 83Z nebo větší RPT 90Z. Vzhledově připomínají bílé koule (interiér nerušící) a visí ze stropu v potřebné výšce, např. 3 – 4 m.

Jak reproduktory zapojit?

Je-li prodejna menší, s počtem reproduktorů do 4, jsou reproduktory zapojeny tzv. nízkoimpedančně, tedy sérioparalelně, tedy na výstup 4–8 Ω na rozhlasové ústředně. Je-li prodejna rozlehlejší, s větším počtem reproduktorů, jednoznačně volíme tzv. vysokoimpedanční režim, tedy režim 100 V a všechny reproduktory zapojíme (snáze) paralelně. Tato informace patří především elektromontáž­ní firmě.

Čím reproduktory nabudit?

Výhodou prodejnového ozvučení je fakt, že nepotřebujeme řešit zóny. Hlavním zesilujícím prvkem bude tzv. rozhlasová ústředna. Jako základní modely (lišící se výkonem) Dexon nabízí řadu JPA 3035, JPA 1185, JPA 1306, JPA 1506. Patřičný model vybereme v podstatě podle typu a množství použitých reproduktorů. Ústředna nejenom zesiluje, ale má vestavěn i Mp3 přehrávač, FM rádio, Bluetooth a množství vstupů, takže použití různých zdrojů hudby se meze nekladou. Někdy prodejny přehrávají své Mp3 soubory, někdy FM rádio, někdy mají ústřednu napojenou na počítač pokladny, který poslouchá hudební stream z centrály (to je případ prodejen v řetězcích).

Moderní řešení – IP Audio – ozvučení po datech

Je řada společností, které mají jednotlivé prodejny v různých městech. Hlášení i přehrávání hudby je potřeba řešit centrálně. Nebo prostě uvažují moderně a ví, že je dobré instalovat moderní digitální ozvučení, které řídí počítač. A to, i když mají jen jednu prodejna. Pradavačka na prodejně se má starat o prodej a ne zapínat hudbu. Ta je řešena zcela automaticky.

Vývoj v rozhlasových ústřednách jde ale stále kupředu. Tím nejmodernějším řešením ozvučení, je ozvučení digitální, po datech – v počítačové síti LAN, nebo dokonce po internetu (WAN). Provede se to tak, že v centrále firmy stanovíme stále běžící počítač (server), který bude, celou technologii Dexon IP Audio řídit a automatizovat. Na jednotlivá oddělení, haly, budovy ale také i na jednotlivé pobočky, a to kdekoli na světě, rovnou instalujeme IP výkonové zesilovače nebo IP rozhlasové ústředny a tyto připojíme do internetu. A dobrou vychytávkou je, že existují IP reproduktory, které mají zesilovač přímo v sobě a hodí se tak na ozvučení menších prostor, nebo třeba na ozvučení míst vzdálených pro účely ostrahy

Co se týče funkčnosti, můžeme vysílat hlášení, hudbu z playlistů, internetová rádia a to vše samozřejmě i plánovat. Také lze zachytávat běžný zvuk z počítače (jeho zvukové karty), to např. přehráváte-li Spotify nebo Youtube v prohlížeči. Samozřejmě nechybí management uživatelů a jejich rolí. A ze specialit tu máme přístroje pro automatizaci hlášení..

Prakticky lze využít třeba toto:

  • V obchodním centru hudbu na pozadí programujeme jako internetová rádia, nebo jako hudební stream na míru (služba). Reklamy řešíme jako další plány. Hlášení se provádí mikrofonem nebo aplikací ve smartphonu. Je možné zachytávat hudbu z pokladního systému prodejny.
  • Síť prodejen přehrává hudbu podle dispozic centrály. Centrála v plánech stanovuje, jaká hudba se kde a kdy bude přehrávat. Na prodejnách jsou jen bezobslužné IP zesilovače. Streamy se distribuují přes internet.
  • Reklamy jsou řešeny centrálně, každá prodejna má svůj plán reklam a nijak do něj nezasahuje.

rozhlasové ústředny nesmíme zapomenout na jeden důležitý doplněk, a tím je přepážkový mikrofon PA 580. Napojen je do ústředny nebo počítače a slouží k vyhlašování provozních sdělení zaměstnanci. U digitálního ozvučení zvolíme PA 701, nebo PA 705.

Jakou hudbu vlastně přehrávat?

Přehrávání hudby pro zaměstnance má dva úskalí. Tím prvním je fakt, že dříve nebo později se Mp3 soubory nebo rádia oposlouchají. Hudební kulisa už nebude tak zajímavá, bude známá a vznikne potřeba přeladit rádia nebo stáhnout jiné Mp3. Tudíž nastávají mezi zaměstnanci dohady, co vlastně poslouchat a komu se co líbí. Druhým úskalím je zákonná nutnost platit autorské poplatky a je jedno jestli posloucháte FM rádio, internetové rádio nebo Mp3 soubory. Oba problémy řeší služby streamování hudby a reklam InStore Radio Lite a InStore Radio Full. Hudební podkres je tvořen „dál a dál“ automatem, takže se neoposlouchá, a nemusíte platit autorské poplatky OSA a Intergramu.





Zkuste si sami navrhnout sestavu ozvučení a použijte náš rychlý Konfigurátor ozvučení.
Chcete se o sestavě dozvědět více, upřesnit ji a nebo na ni vytvořit nezávaznou cenovou nabídku?

Naše reference s podobným ozvučením

Prodejna Hodinky 365 (Ostrava) Prodejna Hodinky 365 (Ostrava) 08/2024 93 500 Kč
Multiroom systém MRS 4050 je použít pro ozvučení reprezentačních prostor prodejny a showroomu hodinek. Z jeho několika výstupů jsou napojeny kvalitní podhledové reproduktory RP 124. K přehrávání slouží internetová rádia a další komfort centrály multiroom systému.
Zahradní centrum (Bruntál) Zahradní centrum (Bruntál) 08/2023 76 000 Kč
Ozvučení nových prodejních prostor formou závěsných reprosoustav RPT 90Z, jež jsou buzeny zesilovačem JPM 1504IP z technologie IP Audio. K dispozici je také digitální mikrofon PA 701 pro vyhlašování.
Přednáškový sál Obchodního zeměďělského družstva (Mrákov) Přednáškový sál Obchodního zeměďělského družstva (Mrákov) 05/2023 118 900 Kč
Výkonová ozvučovací sestava osmi pasivních reprosoustav řady BC, Výkonového zesilovače DAC 2000, mixážního pultu a mikrofonní bezdrátové techniky pro firemní účely přednášek a školení.
Prodejna Albert (Brno) Prodejna Albert (Brno) 04/2023 36 500 Kč
Větší počet nástěnných reprosoustava a především podhledových reproduktorů ozvučuje interiéry supermarketu. Vše budí ústředna JPA 1185 doplněná o možnost telefonování do ozvučení.
Obchodní centrum Nisa (Liberec) Obchodní centrum Nisa (Liberec) 12/2022 536 300 Kč
Větší množství podhledových reproduktorů je buzeno maticovou rozhlasovou ústřednou JPA 6240, jež je doplněna o posilující zesilovače a streamery internetových rádií.
Měšťanský pivovar (Kojetín) Měšťanský pivovar (Kojetín) 08/2022 57 500 Kč
Vícekanálové řešení ozvučení prodejních i reprezentačních prostor, kdy v každé zóně hraje jiná hudba. Jako reprosoustavy byly zvoleny nástěnné SP 512.
Kdeřnictví no. 1 (Praha) Kdeřnictví no. 1 (Praha) 08/2022 56 100 Kč
Kombinace rozhlasové ústředny a nástěnných reprosoustav řady SP pro účely ozvučení salónu (prodejny kadeř. potřeb). Dále je doplněna profesionální ozvuč. sestava s reprosoustavami řady BC pro touring akce.
Prodejna Rossmann (Otrokovice) Prodejna Rossmann (Otrokovice) 07/2022 18 400 Kč
Další ze sestav pro řetězec prodejen drogérií obsahuje ústřednu JPA 1185 a podhledové reproduktory.
Prodejna oken Sulko (Zábřeh) Prodejna oken Sulko (Zábřeh) 06/2022 68 700 Kč
Plošné ozvučení nástěnnými reprosoustavami a rozhlasovou ústřednou spolu s mikrofonem je dále doplněno dvěma lokálními ozvučeními pro prezentační LCD panely, kde jsou použity malé zesilovače JPM 2032WB s bohatou konektivitou.
Prodejna svítidel Eglo (Košice) Prodejna svítidel Eglo (Košice) 04/2022 109 400 Kč
Jednoduchý systém rozhlasové ústředny JPA 1504 a více podhledových reproduktorů v interiéru prodejny
Čerpací stanice pohonných hmot Mol (Celá ČR) Čerpací stanice pohonných hmot Mol (Celá ČR) 03/2022 84 100 Kč
Průběžné několik sestav rozhlasová ústředna řady JPA + vnitřní RPT + venkovní DPT reproduktory je využíváno při rekonstrukcích stanic PHM (benzinky, benzínových čerpadel)
Prodejna bytových dekorací (Uherské Hradiště) Prodejna bytových dekorací (Uherské Hradiště) 02/2022 21 700 Kč
Ozvučovací systém pro prodejnu je postaven na komfortní rozhlasové ústředně JPA 1186 a na podhledových reproduktorech s možností regulace a ovládání přes aplikaci.
Infocentrum a půjčovna (Dolní Morava) Infocentrum a půjčovna (Dolní Morava) 02/2022 62 400 Kč
Maticová rozhlasová ústředna JPA 6240 včetně ovládačů a reprosoustav ozvučuje prostory prodejny, půjčovny a infocentra turistického areálu.
Prodejna komunálních vozidel Multicar - Unikont (Praha) Prodejna komunálních vozidel Multicar - Unikont (Praha) 12/2021 81 300 Kč
Základem je rozhlasová ústředna JPA 1504 a k ní 9 párů reprosoustav SP 402 doplněných aktivním subwooferem a bezdrátovým mikrofonem.
Velkoobchod prodejna květin Flamengo (Bratislava) Velkoobchod prodejna květin Flamengo (Bratislava) 11/2021 55 800 Kč
Závěsné reprosoustavy RPT 90Z ve větším počtu jsou napájeny rozhlasovou ústřednou s internetovým rádiem. Doplněno o vyhlašovací mikrofon PA 580.
Prodejní stánek chata Slaměnka (Dolní Morava) Prodejní stánek chata Slaměnka (Dolní Morava) 11/2021 66 800 Kč
Kompletní šestikanálový systém ozvučení chaty je tvořen ústřednou JPA 6240C a 3 nástěnnými lokálními ovládači pro volbu kanálu hudby, hlasitost a lokální vstup. Doplněno o nástěnné i stropní reproduktory.
Prodejna Stavebniny DEK (Opava) Prodejna Stavebniny DEK (Opava) 08/2021 26 200 Kč
Závěsné reprosoustavy a reproduktory pro prostor prodejny budí rozhlasová ústředna JPA 1186IP s technologií IP audio s plánováním a automatizací.
Prodejna autodílů a servis (Bílina) Prodejna autodílů a servis (Bílina) 07/2021 38 100 Kč
Prostory prodejny a autoservisu jsou vybaveny podhledovými reproduktory RPT 110x110 a nástěnnými reprosoustavami SP 512. Bohatě vybavena ústředna JPA 1306 je napojena také na mikrofon PA 570.
Autobazar AAA Auto (Nitra) Autobazar AAA Auto (Nitra) 06/2021 28 800 Kč
Ozvučení prodejny a okolního areálu pomocí rozhlasové ústředny JPA 1185 a několika sloupových reprosoustav DPT 614
Prodejna stavebnin DEK (Košice) Prodejna stavebnin DEK (Košice) 02/2021 74 500 Kč
Ozvučení prodejny a prostor zázemí podhledovými a závěsnými reproduktory, které budí systém matice MRT 8000 se zesilovači.
Prodejna s elektronikou (Havířov - Bludovice) Prodejna s elektronikou (Havířov - Bludovice) 12/2020 54 000 Kč
Dvouzónové ozvučení prostor prodejny a zázemí firmy s elektronikou a bezpečnostními systémy. Ozvučení je doplněno dvěma subwoofery a je buzeno rozhlasovou ústřednou JPA 1306.
Kavárna LUI Chocolate (Znojmo) Kavárna LUI Chocolate (Znojmo) 10/2020 22 000 Kč
Ozvučení prostor prodejny (kavárny) pomocí podhledových reproduktorů a rozhlasové ústředny.
Firemní prodejna Interiéry Horyna (Mělník) Firemní prodejna Interiéry Horyna (Mělník) 08/2020 38 600 Kč
Stropní ozvučení prodejny s reproduktory RPT 102, aktivním subwooferem SUB 1201A a rozhlasovou ústřednou
Řetězec prodejen  potravin Flosman (Jindřichův Hradec) Řetězec prodejen potravin Flosman (Jindřichův Hradec) 07/2020 92 900 Kč
Ozvučení 15 prodejen malými rozhlasovými ústřednami a nástěnnými reproduktory
Autosalon Lexus (Čestlice - Průhonice) Autosalon Lexus (Čestlice - Průhonice) 06/2020 40 000 Kč
Rozhlasové ústředny, podhledové reproduktory pro prodejní prostory s několika zónami
Prodejna Rossman (Praha 4) Prodejna Rossman (Praha 4) 04/2020 15 100 Kč
Ozvučení prodejny podhledovými reproduktory a ústřednou
Moto prodejna a muzeum (Ústí nad Labem) Moto prodejna a muzeum (Ústí nad Labem) 03/2020 35 700 Kč
Rozhlasová ústředna s internetovým rádiem a podhledové reproduktory
Showroom vířivých van USSPA (Dobrouč) Showroom vířivých van USSPA (Dobrouč) 03/2020 70 300 Kč
Podhledové reproduktory, šestizónová rozhlasová ústředna vč. bezdrátového mikrofonu a subwooferu
Kampi prodejna kancelářského sortimentu (Hodonín) Kampi prodejna kancelářského sortimentu (Hodonín) 01/2020 34 900 Kč
Závěsné reprosoustavy pro prodejnu, podhledové reproduktory pro kanceláře a buzení
Decathlon prodejna se sportovním vybavením (Ostrava) Decathlon prodejna se sportovním vybavením (Ostrava) 01/2020 64 100 Kč
Ozvučení jak hlavní prodejní plochy závěsnými reprosoustavami, tak zázemí, včetně rozhlasové ústředny a mikrofonů.